Hvordan bytte eller presentere visittkort
Visittkort gis vanligvis til personer personlig, men de kan også festes til fakturaer og takkekort, eller til og med festes på et kjøretøy i en visittkortholder slik at forbipasserende kan ta et hvis de er interessert i tjenesten eller produktet representert på kjøretøyet.
Kort kan også legges igjen på steder der folk samles, for eksempel kjøpesentre, loungeområder, offentlige oppslagstavler, minibanker og andre offentlige arenaer. Du kan også spørre om du kan legge igjen en bunke kort på en disk hos et lokalt firma.
Når du utveksler visittkort personlig, kan de gjøres ved starten eller slutten av en samtale. Før du legger bort et kort – gjerne i en visittkortholder – bør du alltid se på det og kommentere det. Å stappe visittkort i lommene dine er uhøflig.
Historie
I England på 1600-tallet ble visittkort en gang kjent som handelskort. Fordi det ikke var noe etablert gatenummersystem i London på den tiden, ble de brukt som både reklame og kart.
Suksessen med handelskort hadde gjort det til et av de mest brukte reklameformatene på 1870-tallet, med alt fra spedbarnsmelk til pianoer til patentkurer som ble annonsert. Selgere hjalp butikkeiere med å arrangere reklame for butikkdisker og vindusutstillinger ved å bruke handelskort så vel som utstillingskort i større størrelse, som ble stilt ut på kontorer, generelle butikker, hoteller, togstasjoner og restauranter. Fargerike verk ble muliggjort av gjennombrudd innen kromolitografi i perioden, og de ble til og med brukt som hjemmedekorasjoner (The Art of American Advertising: Trade Cards, Harvard Business School, Baker Library Historical Collections).
Forsiden av handelskortet, som vist i disse eksemplene, inneholdt selskapets navn eller, i noen tilfeller, navnet på et av selskapets produkter, sammen med en visuelt tiltalende illustrasjon eller design for å tiltrekke kunden, mens baksiden av kortet var stappfullt med informasjon om selskapet – statistikk, produktfordeler, bestillingsdetaljer, selskapets beliggenhet og kontaktinformasjon – alt som kunne vekke kundens interesse og gjøre det mulig for ham å kjøpe produktet.